Yrittäjän itseluottamus - “Olenko minä tarpeeksi hyvä?”

Feb 07, 2020

Tiedätkö sen tunteen kun näet toisen yrittäjän tuotteen ja olet varma osaavasi tehdä itse vähintään yhtä hyvän ellei jopa paremman. Itseluottamus omaan tekemiseen vaan uupuu...

Kävimme tästä valmennettavien kanssa juuri mahtavan keskustelun aiheesta:

1 - “Mä oon ajatellu et mulla ei oo tarpeeks tietoo enkä mä osaa. Mut oon seurannu monia jotka myy esim. erilaisia verkkokursseja ja mä olen huomannut järjestään et mä tiedän enemmän kuin ne ihmiset. Mut he uskaltaa tuoda sen esille ja myy sitä.”

2 - “Mulla on just ihan sama! Mä näen somessa eri valmentajia yms. ja katon et What!? mitä toi oikein tekee? Et mäki tiedän enemmän vaikka en oo käyny mitään kurssia. Mun isoin jarru on se et mun mielestä ei oo mitenkään eettistä lähteä myymään mitään sellasta mitä ei tavallaan osaa.”

1 - “Mullaki ollu korvien välissä et en oo tarpeeks hyvä, en tiedä tarpeeks. Nyt oon alkanut heittää pois niitä ajatuksia kun oon huomannut kuinka hepposin taidoin tiedoin ihmiset myy tosi paljon kaikkii juttuja. Niin miks me joilla on tietotaitoo ei voitas myydä myös?”

3 - “Sen oman riman asettaa aina niin korkeelle. Joka asiassa niin korkeelle. Ajattelee et ei tää oo mun juttu kun en oo niin hyvä ja taitava. Vaikka ihmiset ostaa ihan pintatason juttua paljon.”

2 - “Oma rima on niin korkeella et vaatii paljon. Unohtaa et pitää lähtee yksinkertasesta liikkeelle. Omas mieles ajattelee et siin pitää olla heti kaikki. Senki takia ehkä tuntuu et mitä toi tekee kun joku opettaa yksinkertasia asioita.”

1 - “Mulle oli tosi konkreettinen millä sain rajotuksia pois kun mulle ravitsemuksessa tietyt asiat on hirveen itsestään selviä. Mulle tietyt asiat on hirveen selviä mut asiakkaat ei edes tiedä mikä on lautasmalli! Et miks veisin monta tasoa korkeemmalle esim. sitä ravitsemuksen koulutusta kun ihmiset on ihan pihalla perusteista. Mut sit kuvittelee et pitäs jotain ydinfysiikkaa selittää ihmisille.”

2 - “Sama mulla. Viimeks eilen sanoin yhel asiakkaalle et vois käsivoimia kotona tehdä. Esim. hauiskääntöä. Niin sit asiakas oli sillee et mikä se hauiskääntö on? Niin ei ne ihmiset välttämät tiiä mikä on hauiskääntö vaikka mulla se on niin itsestäänselvyys.”

1 - “Saatika et tietää missä on hauis!”

2 - “Nimenomaan! Sitä kuvittelee et kaikki tietää perusasiat mut se ei oo näin.”

Miksi meiltä puuttuu itseluottamus? Miksi pidämme osaamistamme vakan alla? Miksi emme uskalla toimia vaikka tavallaan tiedämme että osaanhan minä?

Katso oheista kuvaa. Siinä on Dunning-Kruger efekti tai suomeksi ylivertaisuusvinouma.

Kun me tiedämme jostain asiasta vain vähän luulemme olevamme koviakin guruja, koska emme tiedä mitä emme tiedä. Emme näe omia puutteitamme.

Tämän takia esim. moni penkkiurheilija luulee tietävänsä paremmin kuin pelaajat tai valmentaja. Tämän takia moni kaduntallaaja luulee tietävänsä miten yhteiskuntaa pitäisi pyörittää.

Mutta mitä tapahtuu tämän jälkeen?

Taitojen karttuessa seuraava askel on havahtuminen kaikkeen siihen mitä emme vielä osaa. Kun tajuaa asian laajuuden iskee epätoivo. “Mä en tiedä yhtään mitään.”

Tässä kohtaa on jo paljon osaavampi kuin suurin osa ihmisistä, mutta itseluottamus karisee viemäristä alas. On vaikea tehdä mitään vaikka tavallaan tietää, että kyllä minä osaan.

Tämän takia on erittäin tärkeää astua asiakkaan saappaisiin. Kun asiaa katsoo ruohonjuuritasolla sitä tajuaa kuinka päin honkia ihmiset elää. Kuinka yksinkertaisilla pienillä asioilla ihmisten hyvinvointi ja elämä voi muuttua. Kuinka perusteellisia virheitä ihmiset tekevät ja sitten ihmettelevät kun vähän kolottaa, väsyttää ja elämä vituttaa.

Esimerkiksi minun kehonhuollon verkkokurssit ovat perus tavaraa. Venyttelyä, liikettä, oman kehon tuntemusta ja putkirullausta. Tiedän monta osaavampaa tyyppiä ja maailmalta löytyy vaikka mitä guruja joita itse katselen kateellisena ihaillen. Mutta niin vain minäkin olen itseni elättänyt jo vuosia hyvinvointialan yrittäjänä.

Kyse ei ole siitä kuinka paljon sinä osaat. Kyse on siitä kuinka paljon enemmän sinä osaat kuin asiakas ja kuinka paljon arvoa voit lisätä hänen elämäänsä. Kun tarjoat ihmiselle arvoa saat siitä rahaa vastineeksi. Tätä kutsutaan liiketoiminnaksi.

Mietitäänpä hetken vaikka kaikkia niitä tahoja jotka myyvät kirjaa, verkkokurssia, valmennusta ja ties mitä perustason läpsyttelyä.

Esimerkiksi minua. Ihan venyttelyä, liikettä ja putkirullausta. Moni hyvinvointialan ammattilainen bongaa jutuistani varmasti kaiken maailman asiavirheitä. Minun vahvuuteni on kyky selittää asiat niin, että tavan tallaaja sen tajua. Asiakkaani sanoin “Sun juttuja on kiva seurata kun tälläinen toppahousukin ymmärtää mistä on kyse”. Sen lisäksi olen tarttunut toimeen, luonut tuotteita ja myynyt niitä. Itse ydin on hyvinkin yksinkertaista.

Mieti mitä sinä voit saavuttaa kun sinun osaamisesi paketoidaan myytävään kuntoon?

Samaan aikaan kaiken maailman puliveivarit pyllistelee somessa ja myy höpönpöppöä.

Kumpi auttaa ihmisiä enemmän? Todennäköisesti se joka tekee ja myy. Koska pyötälaatikossa piilossa pidetty osaaminen ei auta ketään. Huonokin verkkokurssi auttaa edes vähän. Edes joku löytää sieltä apua.

Mitä jos sinun osaamisesi paketoidaan toimivaksi tuotteeksi jota kehtaat ylpeydellä myydä ja mainostaa. Tuotteeksi joka oikeasti auttaa ihmisiä. Ei vain esitä vaan saa aikaseksi aitoa muutosta.

Minä kutsun tätä eettiseksi bisnekseksi. Myydään toimivaa tuotetta hyvällä omatunnolla. Ei tarvitse tyrkyttää tai vetää kaneja hatusta. Vedämme asiakkaita puoleemme magneetin lailla.

Jos olet valmis astumaan ulos ylivertaisuusvinoumasta ja asettumaan taisteluun kaiken maailman höpönpöppöä vastaan niin katso tämä maksuton koulutus.

Tilaa Maksuton Koulutus >
Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.