Kun Minna tuli valmennukseeni hän oli tyypillinen “parin tonnin hieroja” kuten hän itse asian ilmaisi. Välillä asiakkaita oli hyvin, mutta välillä päivät ammotti tyhjyyttä. Elämä oli todella kiireistä ja tuntui, että aika vaan hukkuu johonkin. Asioiden hoito kasaantui ja aiheutti ahdistusta vaikka oli niitä tyhjiäkin päiviä kalenterissa.
Kaiken kukkuraksi jäsenkorjaaja maksaa työstään alvit ja hierojan tutkinto oli vielä kesken eli kaikkiin tuloihin iski 24% leikkuri.
Asiakkaita oli saatava lisää, mutta markkinointiin tarvittiin apua. Mainoksia oli viety kauppoihin, kuntosaleille, uimahallille ja flyereita oli jaettu lähialueelle pariin otteeseen tuloksetta. Kokeiltu oli myös Facebook mainontaa maksullisen palvelun kautta ja omin viritelmin. Ei toiminut sekään.
“Tommonen markkinointi ja mainostaminen, se ei mua kiinnosta, en osaa, enkä tajua, en haluakaan opetella. Ois kiva kun ois joku assistentti tekemässä nää hommat, mutta pakkohan se on ite ku on pienyrittäjä.”
Mitä me sitten teimme Minnan kanssa? Miten saimme kahdessa kuukaudessa kalenterin täyteen asiakkaita ja kuukausimyynnin tuplattua 2500€ -> 5000€?
Heti ensimmäiseksi lopetimme oman ajan myymisen. Siirryimme hieronta minuuteista selkeisiin hoito kokonaisuuksiin. Tästä muotoutui esim. Purentalihasten Rentoutus niminen hoito josta Minnalle jää käteen huomattavasti korkeampi tuntipalkka kuin pelkästä kolmen vartin hieronnasta.
Uudet asiakkaat saimme luomalla magneettisen tehokkaan Facebook mainoskampanjan. Esimerkiksi lokakuussa Minnalla kävi 33 uutta asiakasta jotka kaikki tulivat Facebook mainoksen kautta. Myyntiä kertyi 1573€ ja tämä on vain ensimmäiseltä asiakaskäynniltä! Moni käy vähintään kaksi tai kolme kertaa hoidossa. Tähän kaikkeen paloi niinkin hurjasti mainosbudjettia kuin 254,87€. Eli rahat tuli takaisin 6,17 kertoimella.
Minnan ei tarvinnut tuskailla sisällöntuottamisen kanssa, somepostaamisella tai mainoksien jakamisella. Facebook hoiti tämän kaiken hänen puolestaan. Aikaa jäi perheelle ja harrastuksille.
Mutta miten ihmeessä saimme Facebook mainokset toimimaan vaikka Minna oli kokeillut sitä jo jopa hommannut apua siihen?
Tuottavaan Facebook mainostukseen tarvitaan neljä asiaa.
1) Haluttava tuote. Pelkkä hieronta on aika plääh, mutta Purentalihasten Rentoutus jo nimenä saa asiakkaan ryhdistäytymään tuolissaan. Jos ihmiset eivät tarvitse tuotetta tai se ei herätä halua niin sitä on mahdoton myydä tehokkaasti.
2) Erottuva mainos. Facebookissa taistellaan ihmisten huomiosta. Ihmiset selaavat uutisvirtaa autopilotilla. Jos ihmiset eivät huomaa ja lue mainosta on ihan sama kuinka hyvä tuote sinulla on.
3) Vetoava myyntiteksti. Jos haluat luoda mainoksen, joka saa kalenterisi täyttymään asiakkaista niin sen pitää tehdä monta asiaa kerralla. Saada ihminen havahtumaan omaan tilanteeseensa (tarvitsen tätä), saada hänet luottamaan sinuun sekä palveluusi ja saada hänet toimimaan nyt. Pelkkä ilmoitus siitä, että nyt sitä hierontaa olisi tarjolla ei herätä ihmisessä minkään sortin tarvetta toimia nyt. Se toimii vain sille pienen pienelle ihmisryhmälle, joka sattuu miettimään hierontaa juuri nyt.
4) Oikeat asetukset. Facebook on alustana monimutkainen ja sieltä löytyy kaikenlaisia valikoita ja asetuksien asetuksia. Ei riitä, että mainokset saadaan näkymään ihmisille. Jos haluamme saada asiakkaita edullisesti pitää mainokset saada oikeiden ihmisten eteen. Pitää tietää miten kampanjat sekä mainosjoukot luodaan oikein jotta Facebook pystyy löytämään tuhansien ja tuhansien ihmisten joukosta sinun tulevat asiakkaasi.
Mutta valmennus on paljon muutakin kuin pelkän kuukausimyynin nostamista. Tässä Minnan mietteitä siitä, mitä valmennuksesta jäi käteen pelkän rahan lisäksi.
“Tärkein oppi on se, että ymmärsin olevani itseni johtaja ja yritykseni toiminnasta ainut päättävä henkilö ja sen mukaan on toimittava!
Yllätyin monista "pikkujutuista" joita en ollut pitänyt niin merkittävänä, kuten To do- lista ja itsensä johtamisen vaikeus, ja myös facebook-mainonnan tehokkuus oikein tehtynä!
Elämä näyttää nyt työn täyteiseltä, mutta ei liikaa, koska hinnoittelu on hoidettu nyt oikein ja tehokkaasti, arjen hallinta on hanskassa, ei tarvitse turhaa stressata!
Seuraava tavoite on valmistua hierojaksi!
Sitten taas jotain lisää .. ja pyrin kehittämään lisää tätä johtamista! Jotenkin se kuulostaa paljon merkittävämmältä olla itsensä johtaja kuin yrittäjä! Ja tässä on vielä kehittämistä!!
Jos vähänkin epäilyttää omat taidot ja tarviit jeesiä asioiden hoitamisessa niin ei muuta kuin mukaan valmennukseen!”
Jos sinäkin haluat laittaa tulotason ja työtunnit kuntoon niin sinun on siirryttävä pakertavasta yrittäjästä itsensä johtajaksi. Juuri siinä asiassa minä autan hyvinvointialan yrittäjiä. Lähetä minulle viestiä ja katsotaan yhdessä miten voisimme parantaa sinun yritystäsi ja elämääsi.
Jos sinä haluat täyttää kalenterin unelma-asiakkailla kuten Minna niin katso tämä maksuton koulutus.